step it up

.okej, jag rycker upp mej nu och siktar in mej på det jag känner att jag vill göra och det äör att skapa lite traditioner, lite fler, nya så att säga för på nåt sätt i min familj så har julen varit så stressig in i sista sekund mycket pga att alla jobbar just in i det sista och sen är helt slut..men i år så..ska vi egentligen inte behöva det då mamma är sjukskriven och jag fortfarande är det delvis och vi alla inser att vi har haft lite knasiga jular sista tiden. Mycket sorgliga sådana, dödsfall, break-ups och annat tråkigt..och detta år göre sej inget undantag MEN då ja jag att vi får "bryta" upp det och säga..nu jädrans trots allt som hänt och fortfarande händer runtom oss så ska vi baske oss ha en lugn jul med lite planering och bara egengjorda saker
Sagt och gjort mam och jag åkte ut igår till stugan där vi ska vara i jul som vanligt, när vi kom var kylen och frysen paj..tog lite udden av julpyntandet..satt oss ner efter rengjort den illaluktande möglande kylen och fikade sen när hundrarna verkade bara vilja gå och sova och vi bara trodde klockan var 20.30 och vi hade tid på os..då hade klockan gått sönder och var redan 23.30.. Bara att gå och sova, efter lite julpyntande idag så skulle vi dra hemåt stan för att ta en julklappseftermiddag då inga klappar är klara..då hamna vi i diket med bilen...3,5 timme senare gav vi upp då vi hemma utanför dörren insåg vi var utelåst..
bättre lycka nästa gång?!

Men jag är envis jag ger inte upp
Imorgonkväll ska jag ha middag med min andra familj, min personal och deras familjer
Sen på onsdag, torsdag ska mat tillagas och anisbröd bakas! Så det så!
Något jag provat göra ett par jular är Ernst liptauer..supergott att ha på mackan när man är saltsugen'
recept..
500 gcream cheese, Philadelphia
500 gfärskost (Keso)
4 mskkapris
8 stcornichoner, hackade
3 mskpaprikapulver plus lite till att garnera med
1 nypasalt
peppar från kvarnen
2 tsk kumminfrön
2 tsk fransk senap
1 st1-litersform (kan uteslutas)
att droppa över:
1 mskvegetabilisk olja utan smak
1 nypapaprikapulver

Mixa ihop , kyl och ät!


sen ska vi göra hans anisbröd eller svin som han kallar dem, oj så gott har inte gjort sedan konditoriskolan!

Ingredienser
50 g jäst
 1.5 dl socker
 0.5 tsk salt
 5 dl mjölk
 1.2 liter vetemjöl
 150 g margarin

Gör så här

1. Smält matfettet i kastrull, tillsätt mjölk och värm till 37 grader. Blanda jäst, socker och salt i bunke. Häll på den fingervarma degvätskan. Blanda i de torra ingredienserna.
Jäses ca 30 minuter.

Kavla ut degen till ca 1 cm tjocklek. Ta ut grisar med pepparkaksformar. Fritera & rulla grisarna i kanel och socker.

Ernst Kirchsteigers friterade vildsvin

En annan sak som jag de senaste åren strutat i fast som egentligen betyder mycket för julen, för min jul är julgran och ett minne för bara ett par år sedan då jag yttrat detta till min fina kusin V så på en morgon innan jul så hörde vi något bakom dörren och gick dit och såg i ögonvrån någon som liknade just kusinen med man springa iväg och när vi öppnade dörren stod där en fin riktig julgran som dom huggit och åkt ut till oss med, det glömmer jag aldrig
Nu i år ska vi ha en igen så imorgon ska jag på mission "impossible" och leta en riktig och finns det ingen jaa..då blir det en "oriktig"..men när brorsonen sa häromdan..faster har du aldrig gran då jädrans bestämde jag mej..-jo det har vi visst det!
Å kolla här hur fancy ser det inte ut med renfällar under!?!


Igår bakade jag pepparkaksdeg, ett superrecept som jag fått engång i tiden, ska baka peppisar imorrn, jag skulle egntligen också vilja baka ett pepparkakshus men pedant som jag är så tar det för lång tid och tar bara för mycket plats..det går väl sönder innan vi nått stugan med vår otur ;)

prydligt å fint från Williams sonoma :) Helt i min stil, inga kladdiga fula saker här inte ;))


Nä nu måst jag i säng..har ju mycket att ta tag i som höres..
Night night wherever you are..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0