update

Måndag
lång vecka det här, mkt jobb och sega långa dagar med för lite gäster, trist men det är ju januari så det är som det är. Kommande vecka blir mer hektiskt med att försöka fixa 5 dagars jobb på 2,5 och sen flyger jag och Anders till Stockholm på konferans/kick off på ett av Stockholms slott  resten av veckan. Hoppas på lite god mat och att dom bästa kollegorna är där så det blir en kul kick off.
 här ska vi bo i veckan

Även om "resenerven" börjat kittla igen och jag vill iväg så är dessa Stockholms jobb-resor inget kul..men det är ett måste om man ska kunna vara med på företagsmötena men oftast bor vi på ngt av företagets hotell/konf.anläggningar som samtliga ligger i utkanten av stan så det är ett
j-la åkande och hälften av tiden går faktiskt åt till att åka från och till. Jaja det är inte lika ofta numer så man får bara göra det och tänka på det som är kul med det hela..

Nu har jag iaf snackat strunt en massa av senaste blogginläggen så jag bör återgå till det jag brukar...mat (och inredning etc)och framförallt  bla..recept.
Liptauer är något som (från Ernst Kirchsteigers kokbok) är supergott på hårdbrödmacka eller tunnbröd.
Gjorde det i julas och det kommer jag göra igen! Har lovat ge receptet MEN boken är i stugan och det fanns inte på nätet men håll ut, det kommer!
Imorgon ska jag baka Devils food chocolate cake på jobbet, den måste provas bakas för dom som inte gjort det och denna version är så bra!

ingredienser:
200 g smör
 3 dl ljust muscovadosocker
 1 dl ljus sirap
 4 st ägg
 3 dl mjölk
 5 dl mjöl
 1.5 dl kakao av god kvalitet
 3 tsk bakpulver
 1 tsk vaniljsocker
 1 tsk malen ingefära
 1 st nypa salt
200 g mörk choklad
Choklad glasyr:
 3 dl vispgrädde
 250 g mörk kvalitets choklad 70 %
 1 tsk smör

Gör så här
1. Sätt ugnen på 180 grader varmluft.
2. Vispa smör och socker och sirap krämigt.
3. Separera äggen och rör ner gulorna i smörkrämen.
4. Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker, ingefära och salt.
5. Vänd försiktigt ner mjölken och mjölblandningen i äggsmeten för hand.
6. Smält chokladen i ett vattenbad och vänd försiktigt ner den i smeten.
7. Vispa vitorna till ett skum och vänd ner dem i smeten.
8. Fördela smeten över 3 smörade teflonkakformar med löstagbar botten.
9. Baka i mitten av ugnen, cirka 15 minuter.
10. Choklad glasyr:
11. Koka upp grädden och tag av den från värmen.
12. Hacka chokladen och rör ner choklad och smör i grädden.
13. Lägg första kakan upp och ned på ett galler, bred över lite av chokladglasyren och lägg på nästa botten (även denna upp och ned).
14. Upprepa proceduren och täck topplagret med glasyr använd en spatel och bred glasyren runt kanten på kakan så att den täcks.

Håller på med planeringen inför after work på torsdagar/fredagar på jobbet (såklart :) och plockmaten/buffén kommer att vara inspirerad mycket från denna tjej, fantastisk mat oj så mycket gott, har ju boken (tack kusin) och har redan testlagat flera recept som kommer finnas med på buffén..så snart! Hoppas jag vi kör igång! Klicka HÄR så för inspiration (ja om du är som mej då vill säga) Det kommer bli a lot of cowboy food! ;)
Undrar om hennes Italian meatball soup skulle funka att köra lunchtid..hm måste testa, det kan ju inte mer än floppa! ;)

S! Min vän.. gå in på bloggen hennes och se..vore inte det ngt för oss och våra drömmar/planer?? Stilen/maten etcmenar jag :)

 fotot lånat fr Pioneer blog

Tisdag
Vaknar upp och är FÖRKYLD :( Pd har smittat mej, oh no..jag som ska ner till Shlm och allt, suck, hoppas det är en 24-timmars variant då..Så idag har allt gått väääldigt långsamt och trögt omän jag hunnit allt jag ska på jobbet (OBS! jag lagar inte mat när jag är förkyld dock men man har hur myckets om helst annat att fixa i detta yrke) plus! att jag hann till frisören och fixa slingorna och dom röda blev till koppar.. det ni (det var ju inte kul att sitta och nysa hos frisören men hon får ju bra betalt, 1100kr på 1,5 timme katjiing!
Imorrn skulle jag önska jag fick vara hemma och krya på mej så man orkar med jobbet söderut men icket för ska man fara iväg på jobb så måste man ju jobba in det man har härhemma, that´s the law..
Men säg... det var då ett jädrans gnäll av mej numer! ;) Men oj vad härligt att vara hemma en dag och vila på soffan framför mina favvo TV serier...zappa emellan (dom visar repriserna på slöndagar, samtidigt!)
mellan....
Overhaulin´
..älskar att se när bilen e klar och dom får se den! och blir lika förvånad varje gång dom inte kutar runt av glädje och blir smått galen av lycka!!??? Dom flesta står bara där och ler lite försynt..jaja kanske det är chocken ;)
Och dessutom tåls ju Chris Jacobs att ses på lite grann också ;))

..detta prgram krockar med..
En plats i solen...(en plats på landet)
En brittisk serie om att leta permanent boende eller sommarhus i tex (nu senast Australien, Nya Zeeland) Frankrike, Spanien etc
Min dröm om vingård i Frankrike står kvar men hey..Australien...vore kanske nåt..synd bara att det ligger så långt härifrån.
Att prova på bo i ett annat land har alltid vart en dröm jag joppas jag hinner uppleva innan detta liv e över.
 Mildura, Vicoria, Australien

America´s got talent

jag håller på Eli Mattson..






Onsdag
Åhhh tar detta inte slut! Förkyld som bara den, kunde ens åka till jobbet imorse..fick somna om men vid 12 fick jag pallra mej dit och försöka fixa inför det jag ska vara borta. Tur jag har mina tjejer iaf

Nu är det bara att fixa beställningarna för jobbet och skriva om inventeringslistorna som jag spall thé över innan jag fick iväg dom. Sen blir det att vila resten av dan och dricka 3 liter vatten till, det onda ska ut ut ut!

Jag och R har gjort vår 10-i topp listan över våra bästa låtar ever, Pd har hakat på och nu ska vi dra med oss 20 till för och om vi kan få den ultimata listan, fler som vill haka på? säg bara till! Alltså dina bästa låtar genom livet och motivering. Svårt men det går ;)
Eftersom jag blir borta nästa vecka också så ska Roffeman göra gästinlägg i min lilla blogg, så den inte stannar av helt men den mannen får vem som helst att skratta.. so bring it on! det blir kul  ;)

en av mina topp-10       ..


Alltså bloggpaus för mej ett par veckor...
see ya!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0