inspiration

..just nu laddar jag inför sista sommarhelgen (känns det som iaf) som det ser ut nu ska det bli sol och uppehåll, okej väder alltså.
Så off to bolaget imorrn och köpa lite bubbel, rosa sötsliskigt men gott bubbel med färska jordgubbar i och sen ut i solen (som jag nu hoppas verkligen är på plats så att säga i helgen, god damn it!)'

 Till veckan är semestrarna över för tjejerna på jobbet och de flesta turisterna har åkt (rätt skönt faktiskt) och vi ska starta en riktig hårdkörar period (vi tjejor på jobbet) med nyttig mat och träning, det funkade så bra när vi körde tillsammans innan sommaren så vi kör favorit i repris. Så jag ska fixa maten varje dag och så peppar vi och har satsat lite pengar i pott till den som är duktigast efter 8 veckor ;)
Inspiration får jag ALLTID av ELLE mat och vin-tidningen, heltokigt bra recept varje gång år ut och in, i nyaste numret finns flera recept jag ska prova nu framöver. Tipset är skippa alla andra mattidningar och satsa endast på denna, det räcker, det är fräscht, gott, lyxigt, fina bilder, bra förklaringar, enkelt, you name it!! Å tro mej, jag har testat alla mattidningar..(även utländska)'

inspiration i kokbäcker får jag ju naturligtvis också men har drgit ner på inköpen av böcker pga jag har inte plats för fler snart...så den bok jag köper numer måste garanterat innehålla massor av recept jag vet jag kommer prova, en av dom duktiga på mat, raw food, fräscht och snyggt är Renée Voltaire, har hennes samtliga böcker och köper en del av 
hennes produkter 
och idag skaffades senaste boken som jag kommer testa mycket från när vi nu kör igång till veckan
                                                      

Superfina recept från Le Parfait, oj så mycket great dom tillagar! Att testa till helgen blir dessa crostinins med bondbönor som jag tycker mycket om, använder edamebönor så fort jag hittar att köpa


På jobbet är det bara baka så mycket man hinner långpannerutor i alla de former går mest å bäst, idag blev det chokladkaka med grillad persika. Jordgubbsbakelser går lite trögare så att säga men det är fint att ha i montern ;) å till sist brukar dom `klämma till"
Tigerkaka med creme cheese frosting är också yummie!
    
bakat på jobbet...
 banankakan är storsäljaren

...när tid finnes...göres grodor :) glada sånna´ som döpes (nänä skojja bara ju ;)



Hemma tycker jag tyvärr ju inte alls det är lika roligt att laga mat och baka så vintertid blir det skralt med det men desto mer på sommaren, går lite lättare på nåt sätt...har litet kök hemma och lika litet i stugan men där älskar jag dona och fixa, bakade jag bullar och farmors chokladtårta och inkallade sedan stuggrannar för provsmakning och fick med beröm godkännt :) (snälla grannar har man)
Igår gjordes en klar sommarfavorit i repris..
Helenes tacopizza..
"recept"
Man fixar egen pizzabotten om man är duktig och ids annars funkar det bra med pizza/sconesdegmix sån man köper i paket.
Platta ut degen på bakplåt, bred på chilisås, stek en kryddig köttfärs (på 400gr nötfärs) med tacokryddor, rödlök, jalapenos och paprika.
Bred ut köttfärsröran (det ska inte vara ngn buljong/vätska i färsen)på pizzadegen.
Blanda sedan: 1 brk creme fraiche med 2msk majjonnäs och 3 dl riven ost (den du tycker bäst om, funkar bra med gratängost men extra gott med Västerbottensost) peppra och klicka ut över pizzan.
Toppa tillsist med rödlök och om man vill skivad färsk tomat
Kör i ugn på 225gr ca 10 min (eller mer, du ser när kanten på degen ser färdig ut)
 yummie yummie yummie, serveras bäst med öl såklart men idag blev det med avslagen cola haha..
  
 jaja bilden är från mobilen men titta noga så ser ni...looking goood huh´!??


nä nu drar klockan iväg måste beställa varor till jobbet och sen kolla flygbiljetter!

.......avslutar med sången som nu snurrar i mitt huvud...




Au revoir!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0