söderut

.visst det kan vara kul att åka ner till "storstan" emellanåt även om det är jobb men det som är jobbigast är att man alltid måste ta tidigaste planet på morgonen ner för att hinna..dvs 6.00 och då kommer taxin 5.00 vilket betyder uppstigning 4.15...hm jag som brukar knoppa in vid 2.30 tiden...det blir då ca 1,45 tim sömn i bästa fall..sover dåligt sånna här dagar dessutom för jag är rädd att försova mej och missa taxin/planet whatever ..jaha det var dagens I-landsproblem!

Åhhh.snart, jaja... NÄÄstan snart är det London-resa...mmmm we likie´ !


okey helgen som gick var fylld..med släkt..och mat..och fika. Mam sa att jag inte fått det från varesej henne eller pappa dvs att gilla fixa "tillställningar"..hm men hey om det ger en bra pay-off i fina presenter och nöjda gäster som strör beröm över ens soppa på en spik så varför inte??!!

Nåja.. packning sker just nu, i 3-dagars väskan, det blir utbildning/konferansplus en mysdag :) Jag och C har en dag då vi kan do what we like, dvs besöka diverse caféer och kolla in restaurangmenyer för att få inspiration till jobbet. Jag har just nu "dille på" limpor i olika slag, surdeg sätter jag härhemma alla varianter, 3-dagars..5-dagars etc..tanken är ju att man ska hinna med att baka brödet på det sen oxå hm...Jaja jag kommer nog få tid till det också i livet efter budgetarbetet!
prova receptet på
 dinkelbröd (recept och bild från alltommat.se)


Ingredienser
10 dl ljust dinkelsikt
25 g jäst
1 tsk socker(för jäsningen)
6,5 dl vatten, fingervarmt
2 tsk salt
0,5 dl olivolja
2 dl kokta dinkelfrön
1 dl solrosfrön
1.Lägg allt mjöl i en bunke. Gör en liten grop i mitten och smula ner jästen. Tillsätt socker och 1 dl vatten. Låt jäsa under bakduk i 40 minuter.
2 .Rör ner salt, olivolja, dinkelkorn, solrosfrön och resten av vattnet. Knåda degen väl och låt jäsa 40 minuter. Häll degen i två smorda 1,5 liters brödformar. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.
3. Grädda bröden längst ner i ugnen i 10 minuter i 250 °. Sänk värmen till 200 ° och grädda i ytterligare 20 minuter

Resväskan väntar! Tvättmaskinen likaså, den ska plockas ur!

G´natt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0