dille på

..olika råvaror får jag hela tiden, är liksom en periodare i köket. Där ett tag var det ingefära sen chili och just nu är det kummin :). Leilas cole slaw med spetskål (mkt bättre än vanlig vitkål, mindre "vattnig" och fin färg samt mer smak! dyrare dock..) är en höjdare som går mycket bra på salladsbuffén på jobbet, hon sätter sin twist med rostad kummin och det är fantastiskt gott.
Jag använder istället för bara majjo= creme fraiche och majjo 50/50 och skippar vitlöken, det behöver inte vara vitlök i allt, det smakar smaskens ändå! Prova!

Antal portioner: 6

Ingredienser

 0.4 huvud spetskål
 2 st morötter
 1 msk kumminfrö
 4 dl majonnäs
flingsalt
svartpeppar från kvarn
 0.5 klyfta vitlök
 3 droppar tabasco


Gör så här

1. Strimla spetskålen fint och doppa den hastigt i kokande saltat vatten.

2. Häll av och låt kålen rinna av ordentligt i ett durkslag innan du noggrant kramar/pressar ur allt vatten, så att kålen är helt torr. Man kan även torka den i en ren kökshandduk. Detta för att inte cole slawern ska bli rinnig.

3. Skala och riv morötterna grovt på ett rivjärn och blanda med kålen i en skål. Rosta kumminfröna i en torr stekpanna och häll dem över grönsakerna.

4. Rör ner majonnäs, salta och peppra. Smaksätt med riven vitlök och tabasco


Min mage fortsätter krångla, så länge jag äter soppa, ej mejeriprodukter och skippar bröd osv mår jag okej men ja..jag måste väl gå snart till läkare bara det att jag mår okej när jag käkar lätt lätt men det klarar men sej ju inte så bra på..
Suget efter sött har åkt all världens väg och det är väl bara passa på och fortsätta strunta i godis all the way nu när man ändå inte vill ha. Dock ska jag till helgen (om jag mår okej) göra min all-tim-favourite dessert. Glace Au For. Lite kan man smaka, den är dessutom kul att göra.
 Gör så här: Sockerkaksbotten kan man ta vilken som helst, choklad, vanlig vanilj eller någon annan variant, skiva glass (ens favorit) ovanpå och strö bär, helst hallon men det du tycker om, gör en maräng enl nedan och "stryk upp" runt om , ovanpå, så att det täcker=viktigt, snör in skapelsen i ugn på 225gr ett par min tills den är gyllenbrun!
Maräng= 3 äggvitor+1dl florsocker, vispa tills det är fast vitt skum



Det härliga ljuset kommer mer och mer nu och efter ha ställt om klockan är dagarna "längre, jag njuter, det behöver inte ens vara sol, bara det att det är ljust! Våren är bäst och nästnästa helg är min favorit, påsken!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0