det är mycke´nu

..mest hektiska tiden på året i jobbet förutom julen är nu..så mycket som ska förberedas inför sommaren, nya menyer, semesterplanering, personalmöten, utvecklingssamtal, lära upp sommarvikarier, bokföring och massor av rapporter av olika slag. "Dom" dvs ledningen, tröttnar aldrig, man ska räkna och räkna och gissa på allt möjligt, hur sommaren kommer att bli rent ekonomiskt, vad lönerna kommer att kosta i sommar, hur mycket vi kommer att omsätta mm mm mm mm.
Det vore nog lättare att pricka in en vinstrad på lotto brukar jag säga..suck

Mycket "fläng" har det vart senaste tiden också, dvs resor (ett par ggr till Shlm), det är kul att komma bort lite har vart på bla vegetarisk matlagningsutbildning och allergi/näringslära-utbildning. Blev så inspirerad så nu har jag kommit på att jag vill läsa vid Grythyttan (!)
Tyvärr när jag kommer på dessa bra idéer som ska utveckla mitt arbetsliv så gör jag det "too late" missa ansökningsdagen med en vecka men har iaf ansökt och får se vad som händer..spännande..Kursen jag ansökt heter måltidskunskap/dryckeskunskap :). Den som lever får se..

Våren är verkligen här, i lördags var sommaren här för ett kort ögonblick, då var man på begravning, klädd i svart hela dagen i 20 graders värme, urk..mindre kul på alla sätt.

Kommande helg skall tillbringas i stugan..oj så skönt, lugn pingsthelg (hoppas jag)

kanske ska man blanda en Sangria blanco...
1 liter
1 citron
2 limefrukter
1 apelsin
5 dl torrt vin
5 cl cointreau
5 cl konc flädersaft
5 dl läsk med limesmak
hacka tvättade frukten i stora bitar, lägg i tillbringare
Häll på vinet, cointreau, flädersaft och avsluta med läsk och mycket is
yummie!!

...och baka ett Tortano bröd till...

Ingredienser

15 g färsk jäst
 3 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
 1 msk honung
 1 msk flingsalt
 2.5 dl durumvete
4 dl vetemjöl special
 200 g mozzarella ost
200 g parmaskinka
 1 näve blandade kärnfria oliver
 1 kruka färsk basilika


Gör så här

1. Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, olivolja, honung och flingsalt.

2. Blanda i mjölet lite i taget tills degen går ihop och släpper kanterna.

3. Jäs degen i bunken under bakduk i cirka 30 minuter.

4. Tryck ut degen till en rektangel, cirka 1 centimeter tjock. Kavla inte, då trycker man ut all luft.

5. Skiva mozzarellan och varva den med parmaskinka, oliver och basilika på degen.

6. Pensla yttersta kanten på degen med vatten och rulla ihop och forma till en krans.

7. Lägg kransen på en plåt med bakplåtspapper och jäs under bakduk i cirka 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.

8. Ställ in plåten i ugnen och sänk värmen till 200 grader. Grädda i 20-25 minuter och låt brödet svalna på galler.


image412 
Det är så lustigt, jag är supertrött hela dagarna (stupar i säng kvällstid) men har ändå värsta inspirationen i matlagning på jobbet och i stugan vill jag bara börja måla och renovera, har tom planterat lite blommor (!) ute..
skumt måste bara vara vårkänslorna som tagit tag i en..

Jag går ju i kbt terapi för min dåliga sömn, mycket att tänka på och lära sej..men mer om det en annan gång

dax att sova!

Night night


Kommentarer
Postat av: jayne

Hoppas du kommer in trots att det var försent.

2008-05-12 @ 09:53:27
Postat av: Åza

Tack! Jayne, Va snällt :) sagt, jag hoppas jag oxå

2008-05-12 @ 12:06:21
Postat av: GÅRDSROMANTIK

Du var då verkligen enrgisk! ;-)
Jag blir alldeles slut bara att läsa om allt du varit med om.
Härliga recept.

Hälsningar Maud

2008-05-12 @ 13:09:19
URL: http://havsviken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0