..inte lust

...trist eftermiddag idag men endast pga mejsjälv, krypigt i kroppen, kan inte vila och jag har sån "ångest" över allt som ligger still på jobbet och inte blir gjort nu när jag går hem (lite iaf) tidigare och imorgon är det månadsbokslut..men det är bara fixa. Känns som om jag slösar tid när jag är hemma, knasigt men så är man funtad..
 Skönt iaf att ha R med sej på jobbet på morgonen så han kan fixa maten ett par dagar, han e en/min gud i matlagning, that´s for sure! Medan kan jag göra "allt annat" som borde göras varje dag. ..baka, nya grejer till salladsbaren etc etc etc. Plus att jag får ha normal puls på morgonen, inte `springa`i köket haha. tom. frukost hinner man med oxå :). Men efter imorgon e jag själv igen, då åker han hem, suck, det har vart kul  R att umgås ett par veckor även på fritiden, will miss ya.

Funderar på en weekend resa, Paris eller London när man e pigg igen
image236

Nåt att se framemot är iaf Leilas nya kokbok som kommer i april, den kommer jag lägga in i köpekorgen på nätet så fort den är släppt!
A piece of cake
                                 image237

..här kommer iaf tips på en god sås till lax eller till kött
1 palsternacka
ca 2 cm chvré
1 röd chili, hackad
4 cm hackat citrongräs
1 dl mjölk
1 klick creme fraiche
 1 tsk tryffelolja
koka palsternackan i lättsaltat vatten 10 min, häll av vattnet mixa med övr ingredienser
utom tryffeloljan som droppas i efteråt!

och till laxen eller köttet servera:
Pommes chantilly

Ingredienser

 12 goda potatisar (gärna mjölig sort)
 2 dl mjölk
 4 msk smör
smaka av med salt och peppar
och riven muskotnöt
 2 dl vispad grädde till gratinering
samt några droppar tryffelolja


1. Gör så här:

2. Skala och skär potatisen i små bitar.

3. Koka i saltat vatten tills den är mjuk.

4. Sila nu bort vattnet.

5. Mosa potatisen med en potatisstöt. Det går även bra att använda elvisp.

6. Värm mjölken och häll den över potatisen under omrörning till dess moset blir slätt och formbart.

7. Tillsätt smör, krydda och blanda väl.

8. Lägg upp moset i en ugnsfast form.

9. Droppa över några droppar tryffelolja.

10. Fördela sedan den vispade grädden i ett ca 1-2 cm tjockt täcke.

11. Sätt in i varm ugn (bara övervärme eller grill) och gratinera.

12. Pass upp det går undan...så det inte bränns.


ps. fin och prisvärd tryffelolja finns att köpa på bla IKEA i deras "mathörna" ds.

Dax att göra ngt vettigt av den resterande dagen...
avslutar med "pictures of you" med The last goodnight





bye bye..for now

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0