Whole foods market

Whole foods...är min absoluta "mat"-favoritaffär i USA so far´ Deras koncept är great på alla sätt, affärerna(finns över hela USA) är fantastiskt, att gå in där och botanisera bland allt är en njutning, iaf om man är minsta intresserad av mat. På deras hemsida finns MASSOR av recept på allt från mat till drycker och bakverk, try it! Och besök Whole foods kan jag bara säga, i Seattle hade dom en suverän butik med en konditoridisk som inte var "av denna värld" och deras självplocksdiskar på sallad är so great!
image259
recept på mozarella sallad

Serves 4 to 6

  • 4 ears sweet corn, in the husk
  • 1/4 cup extra virgin olive oil
  • 2 tablespoons sherry vinegar
  • 1 teaspoon Dijon mustard
  • 1 clove garlic, finely chopped
  • 2 tablespoons finely chopped fresh chives
  • sea salt, to taste
  • freshly ground pepper, to taste
  • 1/2 pound fresh mozzarella, cut into 1/4-inch cubes
  • 2 ripe avocados, halved, peeled and cut into 1/4-inch cubes
  • 1/2 pint grape tomatoes, halved
  • 1/2 cup cooked black beans
  • 8-10 fresh basil leaves cut into thin strips
  • 5 cups baby arugula, spinach or romaine lettuce for serving

Heat the oven to 400°F. Soak the corn in the sink or a bowl filled with cold water for 10 to 15 minutes.

Meanwhile, prepare vinaigrette by mixing the oil with vinegar, mustard, garlic, chives, salt and pepper. Set aside.

Once corn has soaked, place on a rimmed baking sheet lined with parchment paper. Roast for 25 minutes, until kernels are tender. Cool to room temperature, then discard husks and silks. Cut the kernels off the cobs and put them in a large bowl. Add the mozzarella, avocados, tomatoes, black beans and basil.

Drizzle the dressing over the salad. Toss gently to combine. Season with salt and pepper and serve over a bed of greens.


Denna vecka hade jag kunnat befinna mej i just USA, Washington med M, men för mkt arbete som jag inte kan åka ifrån tvingade mej hemma :( tur nog kommer fler chanser men det som hade vart roligt är att "stoppet" för M var 5 dgr så då hade man ju hunnit göra mkt. Men så är livet, att chefen retade upp mej i morse med ett trist telefonsamtal gjorde att jag ångrade mitt beslut, varför ska man "viga" sitt liv åt ett företag man inte äger!?
Ja..det kan jag ju eg bara själv svara på och sanningen ligger väl i att jag hatar att misslyckas med det jag tagit på mej (oavsett jag äger firman eller inte). Bra arbetsmoral eller om man bara e dum i knoppen vet jag inte..nåt mitt i mellan kanske..

Tips..
Hursomhelst på choconet kan man beställa Kusmi tea, jag har köpt en förpackning med mix av gröna théer och chai som jag älskar, fina presenter btw..
image260image262

på jobbet skall vi börja servera varm choklad med chili, dvs skummad mjölk med mörk choklad i och chiliflakes, håller bara på att "labba" hur mkt av varje ingrediens vi skall ha sen är det bara köra och hoppas Norrlänningar törs pröva ;)
Snart börjar också en fortsättningsutbildn inom jobbet som barista, vi har alla gått grunderna såklart och vissa del 2, jag har nog gått dom 4-5ggr haha men det är bra eftersom jag inte står vid espressomaskinen jätteofta så till Shlm skall vi och bli ännu bättre kaffeexperter..
image263

..nyheter från Santa Maria är kryddor som tagits fram i samarbete med Marcus Samuelsson, spännande sånna också..skall hålla utkik i affärerna efter bla...
image264image266image267
..älskar att experimentera med kryddor..

Gott och blandat..
Annat fint som kommit in att handla på nätet från bla House doctor är...
denna tröja
image268 
och härliga gott doftande rengöringsmedel, diskmedel, fönsterputs, coolt, blir så mkt roligare än med Ajax å sånt!...Vårstädningen i stugan ser jag framemot :)
image269image270
..
eftersom vi väntar på våren (känns långt borta idag dock, en vän hade -34 uppe i fjälls i natt) så ska jag leta en passande fågelholk till stugan..nåt sånt här kanske..
image271 kanske lite större men jag får se vad jag hittar
Ska dessutom försöka mej på att så lite frö inomhus nu innan säsongen startar och se om mina händer e totalt svarta´ eller om man har ett uns av grönt..tror dock inte det, Pd brukar säga att det blir billigare för mej att fylla hemmet med snittblommor än krukväxter :( ojoj...

Dax för menyer och schemaplanering för kommande dagar..Boring´ var inte på humör just idag men måste göras
over n´out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0