Sova vs.möbeltrubbel

..är något som varit favoritsysslan dessa dagar, inte att äta julmat, mysa, öppna julklappar eller nått sånt trivialt nä...SOVA först hela natten, från tidig kväll till förmiddag och efter en sen brunch så...bär det av igen..till drömmarns land! ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

om min sömnterapeut skulle fråga om mitt timsnitt i sömn just nu skulle jag nog få en stor stjärna i mitt sömnprotokoll men äsch vi har ju jul-lov från det attans också.

Att fira jul i stugan har blivit en ny egen tradition i sej, en mkt lugn sådan. Åka lite skoter omän det är något förlite snö har jag iaf hunnit med så på det stora hela så har storhelgen avlöpt precis som förväntat med diverse smårstrul från jobbet också såklart! Och brasan den har sprakat heeeela julhelgen och skall så göra även nyårsdagarna!
 bild från Better homes n´gardens

"hemma" har vi ett nytt litet problem som tornar upp på familjehimlen ett ganska banalt sådant jovars men att komma överens om saker som möbler ja då har vi ofta ett problem..nu gäller det ett nytt köksbord.
 P kallar vårt nuvarande (antika) köksbord för campingbordet "ska vi käka vid campingbordet eller i rummet" säger han..
Jagsjälv tycker det är fint men visst håller med om att det är lite "rangligt" kanske. vi har också ett 6-manna stabilt Indiskt bord (anv som matsalsbord) som vi typ aldrig använder (förutom när vi viker rentvätten) men att sätta det i köksdelen är otänkbart  för mej (det är 2,10m långt och jättebrett)..för P så funkar det men han hajjar ju liksom inte grejen med Dansk-franska stilen som jag är helt fast i och sakta men säkert försöker fösa hemmets stil åt, för det tar ju tid liksom, man kan ju inte byta ut allt på en gång. Men nu är vi ju där och jag har tyvärr inte en sambo som säger-"visst-gör som du tycker är bäst"...Han lägger sej i..kul, allt som oftast då det är bådas hem men just nu INTE kul då han drar åt myran stolar och vitlackat bord med kromstativ!!! Fn jag får ju utslag, vart tog det rustika, tunga träet vägen!? Va? Och sen "måste" bordet vara runt med plats för 4 för att få plats i det lilla sk köket (kök, matdelen och V-rum hänger ihop i ett enda rum)
Så nu har jag surfat på matbord ikväll..och inte hittat ett enda ett..som jag tycker om och jag är inte besvärligt kräsen alls men jag vill ha ett runt bord med plats för 4 (vitt el vitlaserat helst) i stil med detta...
Vincent Shepard
bild fr Joseph De Leo Photographs
rustikt, enkelt, fiiint! men helst runt! (pga litet utrymme) eller litet fyrkantigt

det här funkar för mej!..fast man ser ju inte bordet men tänk er bordet i träslagen ovan och utan duk...
då funkar det även i fyrkantigt med en stol på varje kant! :)


 Åh så fint..

hmm..ja vi lär väl få fortsätta leta och dessutom behöver soffan bytas ut och det vågar jag inte ens tänka på!..

I stugan dricker jag mycket varm choklad just nu (oftast på sojamjölk då men vanlig funkar ju bäst för att få den "fluffig" Att sätta i en rejäl skvätt Dooleys likör på kvällen är allra bäst MEN testa denna chilichoklad. MUMS!
(Recept fr Allt om mat.se)

1 mskanchochili, torkad
3 stmjölk
0,5 dlvispgrädde
1,5 mskkakao
1,5 mskråsocker
40 gmörk choklad, 60-70 % kakaohalt (gärna lite syrlig Madagaskar choklad)
0,5 krmsalt

En het choklad som serveras i små portioner. Anchochili är en ganska mild pepparfrukt med smak av torkad frukt, kaffe och kakao.

Gör så här

1. Koka upp lite vatten i en kastrull och lägg i pepparfrukten. Ta från värmen och låt svälla 5 min. Ta upp pepparfrukten och skär den i mycket små bitar.
2. Värm mjölk och grädde i en kastrull, det ska inte koka. Tillsätt kakao, socker och pepparfrukt. Smaka av med cayennepeppar. Rör ner chokladen och smaka av med salt

I julklapp av min personal fick jag en jättelykta från Pentik, åh så fin, har satt pumlor i den och ljusslinga.Fick även ett halsband med hjärta och en fin text. Lovely.
Även en fin lykta i vitt från fina vän A fick jag i julklapp och eftersom man har 2 hem så blev den fin i stugan med granris och stort ljus i, står vid brasan.
Av kusin V fick jag en så nice tavla i vitt! Fn jag tror hon läser min blogg, att vitt är det som gäller MEN hon fick även in en bild med mening och som jag älskar
Problemet är var den passar bäst men det är ju ett "lyxproblem" , det också :)
Pentiks saker är fina och mycket i hemmet kommer därifrån (skyller på att butiken ligger 5 m från mitt jobb, det blir lätt att "trösta sej" med ett köp därifrån innan man går hem)
Förra året i julis fick jag av brorsan och mams en ren-ljusstake (tänkte skriva ren-stake men det blir ju fel..eller?! ;)))

i stugan på väggen sitter några av horn-ljusstakarna, fina dom också..djurtema/figurer är en favorit, letar ofta saker utomlands i form av djur till prydnad, älskar min fina stora vita porslinselefant jag fick av farfar när jag var lite men som står på skänken i V-rummet
Denna lampa är så söt men den får väl pryda ett barnrum hos ngn, P skriker väl rakt ut annars ;))


Nu väntar en till tuff dag på golvet" på jobbet och sen på nyårsafton öppnar jag restaurangen innan jag sätter mej med Årsbokslutet, suck, men det är bara hugga i..belöningen blir gott käk på kvällen med skumpa som P fick i doktorspresent och sen!..det jag längtat efter..skicka iväg ett par lysnade Kom Loy vid midnatt! Att stå i backen vid stugan med alla stjärnor över sej slår alla nyårsfester!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0