..förebild inom yrket..

är (förutom Jamie Oliver) Leila Lindholm(som dessutom är inredningskunnig!), vilken tjej, hon e så bra och ärlig, mat behöver inte vara krångligt och svårt att göra...så jag snodde nga rubriker/frågor från en artikel om henne i ELLE Mat & Vin (absoulut bästa mattidningen) som jag svarat på själv..
min köksfilosofie: som hon sa (Leila) "less is more"...genvägar och enkel matlagning, ska inte ta tid och vara krångligt..nån gång e kul att ta timmar på sej för en maträtt dock men ..enkla recept som sagt.

min matfilosofie: har inte hunnit utveckla ngn avancerad ;) men handla lokalt så mkt det går, fn ta dom som handlar tysk mjölk ist för Norrmejerier, gnäll sen då då Norrbottens bönder lessnat o lägger av o man får "gå över ån för vatten"!

Inspiration: KOKBÖCKER, köper på tok för många och har inte plats snart för mer. resa, finns det nåt roligare än att gå i mataffärer utomlands o botanisera?!!

Proffsknep: använd termometer till mat, "fina kockar " tjurar med att inte använda men då har man sett dom misslyckats oxå med rått kött etc, ingen ugn är den andra lik!

Drömköket: bara det är stort, en bardisk där gäster kan sitta medans man lagar maten o hålla en sällskap e önskvärt´. Gasolugn!

Att äta ute:
Bara det är ren restaurang och personalen vill ha en som kund o maten är nice, bästa restaurangbesöket på sneare tid var i Shlm på "My Jojo" som numer är nedlagt tyvärr....personalen var fantastisk och maten likaså, är det dyrt skiter man i det eftersom allt det andra uppväger!

Det bästa med mitt jobb: Friheten att laga i princip vad jag vill, eftersom jag e tokig i att hitta nya råvaror o testa allt nytt som kommer så har man ju full frihet att laga till nåt av det, mindre kul e ju att ta smällen då gäster inte gillar det (lr personalen)'

Sämsta med mitt jobb: Stressen och det fysiskt tunga. Det stora ansvaret, ibland är det jobbigt att 5 dagar i veckan hitta på alla maträtter, dagens, GI, veg, sallad, soppa etc

Min största jobbkatastrof: Helt klart när jag hade egen firma som konditor och gjorde bröllopstårta till en kompis till P (vi skulle dessutom på bröllopet) och vi skulle frakta gräddtårtan (hade försökt övertala dom att inte ta det) 13 mil i sommarvärme (värmerekord´den dagen) och den smälte bort.....Jag stod i buskarna o kräktes när tårtan rullades in i matsalen. eller rättare sagt vad som var kvar av den.....Kan forf inte se tjejn i ögonen..

min styrka/svaghet i köket: Svagheten är att om jag får smak för en råvara har svårt att släppa den. Det kan bli lite tradigt. Styrka är att matlagning är en passion, läser allt jag kommer över o använder tipsen och idéerna jag får.

Favoritkrydda: Ingen speciel sådär (testar nytt hela tiden) men Chef Pauls kryddor från Bo Risberg är kanon

Oumbärliga köksredskap: Sax, bra kniv och vinylhandskar (låter som ngn massmördare haha)

Mat jag ogillar: Skaldjur tyvärr, men lagar gärna den typen av mat o hoppas det blir omtyckt av andra

Vad jag alltid har i min kundvagn:    just nu  alltid soyamjölk till mitt Yogithé

Hemliga laster: Ja vet inte om dom e så hemliga men desserter är min favorit och tyvärr tar man ofta enkla vägen ut på lördagar o köper lösviktsgodis ist för att göra en god lemon pie! mmmmm.........suck

Bästa snabbmaten: Blodpudding m lingonsylt, om man steker den ordenligt

Förebilder: Jamie Oliver, Leila Lindholm och min pappa såklart, därifrån fick jag mitt matintresse (framförallt för desserter, hans middagar var otroliga omän ngt sent på kvällen..)''

Hemmakockens vanligaste misstag: Jag tror många har så ont om tid och inte läser receptet ordenltigt om det är nåt nytt man tillagar, det är bra att gå på känsla men ibland behöver man läsa receptet noga för bästa resultat.

Favoritporslin: Jag är "porslinstokig" älskar köpa nya thémuggar, tallrikar etc men det senaste spanet" på nya fina blanka saker är More of Scandinavia (Marcus Samuelson-kändiskocken) (www.moreof.se) bara VILL HA!

Valet mellan förrätt, varmrätt och dessert: Alla är lika viktiga MEN dom som känner mej vet att mitt konditorhjärta är starkt och siktar på desserten, har varmrätten varit dålig kan en god dessert få en att glömma! ;)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0